PROTOKOLL

 

Dato og klokkeslett: 18. april 2013 kl. 18.30

 

Sted:                          Disen gård

 

ble det avholdt ordinær generalforsamling 2013 i Disengrenda borettslag.

 

 

SAK 1:    KONSTITUERING

 

1.1               Valg av møteleder

                 Som møteleder ble valgt:  Marianne L. Elshaug

1.2            Valg av sekretær

                 Som sekretær ble valgt:    Marianne L. Elshaug

1.3            Valg av 1 andelseier til å undertegne protokollen sammen med møtelederen

     Valgt ble:                           Vibeke Wilhelmsen
                                               

1.4                   Opplysning om antall møtende med stemmerett og antall fullmakter

Antall fremmøtte med stemmerett:          40
Antall fremlagte fullmakter:                         7
Totalt:                                            47

1.5                   Godkjenning av innkalling

Vedtak:                              Godkjent

1.6                   Godkjenning av saksliste

Vedtak:                              Godkjent

 

SAK 2:    GODKJENNING AV ÅRSOPPGJØRET

 

2.1            Godkjenning av årsmelding 2012 fra styret

                

                 Styrets årsmelding for 2012 ble gjennomgått.

 

                 Vedtak:      Godkjent

 

2.2            Godkjenning av årsregnskapet 2012

 

                 Årsregnskap for 2012 ble gjennomgått.

 

                 Vedtak:       Godkjent

 

 

SAK 3:    BUDSJETT 2013

     Styrets budsjett for 2013 ble lagt fram for generalforsamlingen og tatt til orientering.

 

SAK 4:    GODTGJØRELSE TIL STYRET FOR SISTE STYREPERIODE

 

Vedtak:    Styrehonorar kr 179 000,- ble vedtatt.

SAK 5:    ANDRE SAKER

 

5.1            Nedgravbare søppelbrønner i Disengrenda borettslag

                 Forslag fra styret:

Styret i Disengrenda borettslag ønsker å oppgradere og forskjønne omgivelsene i borettslaget med nedgravbare søppelbrønner. I følge renovasjonsetaten og vaktmester i borettslaget vil nedgravbare søppelbrønner ha følgende positive ringvirkninger:

-               Vi slipper overfylte søppelkasser

-               Vi vil få mindre rotter i borettslaget

-               Vi tar bort eventuell søppellukt / lukt fra bleier i varmen

-               Borettslaget blir penere

-               Vi slipper at personer graver i søpla vår slik at vaktmester må bruke tid på søppelrunde om morgenen

-               Renovasjonsavgiften vil bli litt rimeligere

 

Onsdag 30. januar 2013 hadde styreleder og vaktmester i borettslaget befaring med renovasjonsetaten i Oslo. Hensikten var å sjekke ut om borettslaget tilfredsstilte de krav som stilles for å få lov til å installere og bruke nedgravbare søppelbrønner. Tilbakemeldingen fra renovasjonsetaten i Oslo var positiv, og vi fikk klarsignal om at borettslaget tilfredsstiller de krav som stilles for å få lov til å installere og bruke nedgravbare søppelbrønner i borettslaget.

 

Renovasjonsetaten er ikke kjent med at det er noen negative sider ved innstallering av søppelbrønner. Det er ikke knyttet store utgifter til bruk og vedlikehold. Eneste negative argumentet de har møtt er at beboere i borettslaget må gå litt lengre for å kaste søpla. Renovasjonsetaten tror imidlertid dette vil være kortvarig problem, da de aldri hører klager hvor dette installeres i nye borettslag.

 

Borettslaget har i dag 7 avfallspunkter fordelt på 31 containere for restavfall, og 24 containere for papp/papir. I følge renovasjonsetaten er dagens «søppelkvote» i borettslaget på 19 000 liter per uke. Med nedgravbare søppelbrønner ønsker styret å utvide kapasiteten, da søppelcontainerne de fleste ukene er overfylte når renovasjonsetaten tømmer dem. Dersom årsmøte stemmer for nedgravbare søppelbrønner, vil 5 søppelbrønnene bli installert/gravd ned på følgende steder (se tegning side 3 i innkallingen):

 

  1. Eikelundveien
  2. Disengrenda
  3. Disenveien
  4. Tonsenveien
  5. Kolderups vei

 

Grunnen til at antall avfallspunkter reduseres er at det ikke er mulig å grave ned søppelbrønner alle steder.

 

Disengrenda Borettslag har sendt ut anbudsbrev til tre firmaer som har levert/skal levere anbud på helhetlige og fullstendige løsninger fra planlegging til gjennomføring av prosjektet:

-               befaring med vaktmester i borettslaget om aktuelle søppelpunkter

-               gjennomføring av søkeprosess til Oslo renovasjonsetat (godkjenning)

-               gjennomføring av nødvendig gravearbeid

-               kabelpåvisning, flytting av kabler bakke og luft

-               bortkjøring av masse

-                      leveranse og montering av containere med låsbart lokk og nødvendige nøkler

-               gjøre anleggsområdet rundt containerne slik det var før arbeidet startet

 

Disengrenda borettslag har fått ett spesifisert anbud på fem avfallspunkter med restavfall (søppel) og papp/papir i nedgravde containere med låsbar luke og tømming med storsekk. Pristilbudet er på omkring 700 000 kroner, men vi avventer flere anbud. Dersom årsmøtet vedtar forslaget, vil entreprenørene kunne igangsette prosjektet i løpet av sommeren, og ferdigstille det i løpet av en måneds tid.

 

Styrets innstilling:       Styret ønsker at generalforsamlingen skal vedta at styret kan bruke nødvendig økonomi og arealer til å lage nedgravbare søppelbrønner i Disengrenda borettslag i løpet av 2013. Styret ønsker også at generalforsamlingen skal vedta at styret kan ta opp et lån på opptil 350 000 kroner til dette formålet.

 

Vedtak:   Styrets innstilling med tilføyelse enstemmig vedtatt. Tilføyelse: Grøntarealer i Kolderups vei vernes.

 

 

5.2            Ladestasjoner til EL-biler i Disengrenda borettslag

                 Forslag fra styret:

Styret i Disengrenda borettslag ønsker å lage 4 ladestasjoner for EL-biler i borettslaget. For at alle beboerne i borettslaget skal få like muligheter til å bruke tilbudet, er planen å lage ladestasjoner som er spredt utover i hele borettslaget. Styret foreslår at plasseringen av ladestasjoner blir slik:

      2 plasser øverst i Eikelundveien ved innkjøring fra Lofthusveien

      2 plasser ved Tonsenveien 9.

      2 plasser i Kolderups vei like ved søppelbåsene

      2 plasser Disengrenda ved eksisterende søppel bod

 

Oslo kommune ønsker flere EL-kjøretøy, og borettslag oppfordres til å søke om økonomisk støtte. Støtten gis til borettslag og bedrifter, og det gis tilskuddet på inntil 10 000 kr per ladeplass. Saksbehandlere mener at en eventuell søknad fra borettslaget vil bli behandlet i løpet av 14 dager, og erfaringen er at alle borettslag får søknaden innvilget. Kriteriene for at søknaden skal innvilges er at:

-               Ladestasjonen skal være reservert kun for elbiler

-               Ladestasjonen må ha strømmåler for å få oversikt over strømforbruk

-               Elektrisk arbeid må bekreftes utført av autorisert installatør

-               Ladestasjonen må være låsbar eller på låsbart område

-               Søker må forplikte seg til å drive ladestasjonen i fem år for å få tilskudd

-                      Parkeringsplassen må være hensiktsmessig plassert mht. sikkerhet og trafikale forhold

 

Søknaden skal sendes Bymiljøetaten, og vedlegges skisse, tegning eller bilde av område for planlagt ladestasjon. Først når man får tilsagnsbrev fra Klima- og energifondet i posten, kan man sette i gang å bestille og installere ladestasjonen. Når ladestasjonen er ferdig installert og alle regninger er betalt, sendes ferdigmelding på standard skjema med kvitteringer og fakturaer. Etter godkjenning av kostnadene, vil tilskuddet bli utbetalt til borettslaget.

 

Det er viktig at bestilling/installasjon av ladestasjon skjer etter at tilsagnsbrev er mottatt fra Klima- og energifondet. Dersom Borettslaget igangsetter prosjektet uten å få det godkjent først, ville vi ikke motta støtte (få søknaden innvilget) fra kommunen. Dersom Oslo kommune innvilger vår søknad vil kostnadene for gjennomføringen av prosjektet maksimalt bli 25 000 kroner.

 

Miljøportalen i Oslo kommune anbefaler to firmaer som leverer gode løsninger på ladestasjoner:

  1. Proxxll / nettpartner: http://www.nettpartner.no/
  2. Garo (billigste leverandør): http://www.garo.no/

 

Beboere i borettslag er av og til skeptiske til ladestasjoner, da de er redd for at den felles strømregningen skal bli mye større. Regnestykker og praksis i Oslo kommune viser at det er lite å frykte. Normallading av en EL-bil trekker ikke mer enn en litt kraftig panelovn eller en vannkoker. For en bil som kjører 6000km/år betyr det en årligutgift på omkring 1000 kroner. Ved å innføre nøkler/strømkort kan det sendes regning på dette etterskuddsvis til EL-bil eiere i borettslaget som ønsker å benytte seg av tilbudet.

 

Styrets innstilling:       Styret ønsker at generalforsamlingen skal vedta at styret kan bruke nødvendig økonomi og parkeringsplasser til å lage 4 x 2 parkeringsplasser og ladestasjoner for EL-biler i Disengrenda borettslag i løpet av 2013 eller 2014.

 

Vedtak:   Det ble fremmet forslag om at saken utsettes. Utsettelse ble vedtatt med 31 stemmer.

 

 

5.3            Omdisponering av kjellerlokale

                 Forslag fra Anders Bjelkerud, Tonsenveien 9 C:

Nå som vaskeriene er lagt ned er det flere rekker som ønsker å dele av kjellerne slik at hver enhet selv får til rådighet det kjellerarealet som er under sin enhet. Jeg mener det er betydelig enklere og mer hensiktsmessig om borettslaget gjør dette samlet for alle enhetene i stedet for at hver rekke gjør dette selv. Jeg ønsker derfor at generalforsamlingen stemmer over at borettslaget skal legge frem et forslag og budsjett for å dele av alle rekker samlet. Dette skal legges frem så fort som mulig og senest på neste års generalforsamling. Generalforsamlingen skal så stemme over om borettslaget skal gjøre dette samlet eller at hver rekke fremdeles er ansvarlig for dette selv

 

Fordelene med at dette gjøres er blant annet:

- Samlet kan man få bedre priser enn om hver rekke gjør dette selv.

- Borettslaget vil få en mer helhetlig løsning og vet at det er gjort forskriftsmessig i alle rekker.

- Kostnaden for avdelingen kan dekkes av økt fellesgjeld i stedet for at hver enhet må betale dette selv. Dette vil blant annet gjøre det enklere for de som ikke er så interesserte i avdeling, eller som selv ikke har økonomi til å bære kostnaden.

- Man er ikke avhengig av at alle ønsker avdeling, det vil holde med 2/3 flertall for å få dette gjennomført.

- En eventuell omlegging av kabler fra GET kan gjøres billigere dersom dette gjøres av borettslaget enn av hver rekke.

 

Det er noen rekker som allerede har avdelt kjelleren. Dette må hensyntas i forhold til kostnadene ved avdeling av resterende rekker. Jeg foreslår derfor at man har differensiert husleie slik at kostnadene for økt fellesgjeld som tas opp for avdeling av kjellerne bare dekkes av andelshaverne i de rekkene som ikke allerede er avdelt. Dersom det ikke er ønskelig med differensiert husleie foreslår jeg at andelshaverne i de rekkene som allerede er avdelt for utbetalt det beløpet det koster å avdele de resterende andelene.

 

Dersom styret mener at dette er for stor jobb foreslår jeg at det nedsettes en komite med noen fra styret pluss flere andre borettshavere som står for arbeidet med ovenstående saker.

 

Styrets innstilling:       Denne saken fremmes på generalforsamlingen, men styrets innstilling vil være å avvise den av følgende grunner:

Styret har gjort et stort arbeid med å legge til rette for omdisponering, med nedleggelse av vaskeriene og rydding av disse, samt arbeidet med en ny paragraf i vedtektene om omdisponering av kjellerlokalene. Vi anser det at det videre arbeidet ikke er styrets ansvar, men i den enkelte rekkes interesse og dermed deres ansvar. Vi har oppfordret rekkene til å samarbeide om dette, men styret har selv ikke kapasitet til å delta eller koordinere dette. Da forskjellene mellom rekkene er såpass store blir det også vanskelig å lage en felles mal for omdisponering og eventuell administrasjon av differensiert husleie svært omfattende og vanskelig gjennomførbart. Vi ser det også som ønskelig at beboerne i rekken blir enige om en eventuell omdisponering, og vil ikke omgå dette ved et 2/3 flertall på en generalforsamling, som skissert over. Styrets videre befatning med omdisponering vil være å motta og behandle søknader fra rekkene og se til at dette går forskriftsmessig for seg. Styrets råd er at det stemmes i mot forslaget.

 

Vedtak:   Styrets innstilling vedtatt mot 4 stemmer.

 

5.4            Forslag til vedtektsendringer

                 Forslag fra styret:

 

Bakgrunn:       På ekstraordinær generalforsamlingen den 21. november 2012 foreslo styret at det ikke skulle innføres en differensiert husleie i borettslaget. Styrets forslag ble enstemmig vedtatt, men styret ble samtidig utfordret til å spesifisere hva som omfattes av ordinært/byggeteknisk vedlikehold knyttet til utbyggingen. Styret har derfor gjennomgått vedtektene på nytt og foreslår enkelte endringer.

 

Styrets forslag:           Styret foreslår å gi eksempler på enkelte reparasjoner som må anses som byggetekniske forhold. Dagens § 5-1 (6) lyder slik:

 

«Andelseieren har ansvar for reparasjoner og utskifting på tilbygg som skyldes bygningstekniske forhold.»

 

Styret foreslår et tillegg slik at ny § 5-1 (6) lyder slik (endringer i kursiv):

 

«Andelseieren har ansvar for reparasjoner og utskifting på tilbygg som skyldes bygningstekniske forhold. Dette kan være nødvendige reparasjoner og utskifting som oppstår hvis tilbygget synker, hvis det oppstår setningsskader eller andre ting som skyldes bygningstekniske forhold.»

 

Styret foreslår også at dersom det som ledd i vedlikehold er nødvendig å bytte takpapp, membran eller andre deler av den konstruksjonen som er tak for tilbygget er dette et ansvar som legges på andelseier. Når det gjelder vedlikeholdsansvaret for veggkonstruksjonen, er borettslagets ansvar ikke endret som følge at det er oppført tilbygg. Konsekvensen av tilbygg er bare at veggen er trukket lengre ut. Styret foreslår derfor ikke en endring i ansvaret for vedlikehold av veggkonstruksjonen. 

Dagens § 5-2 (4) lyder slik:

 

«Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter også ordinært vedlikehold av tilbygg, jf. (1), (2) og (3). Jf. imidlertid vedtektene punkt 5-1 (6).»

 

Styret foreslår et tillegg slik at ny § 5-2 (4) lyder slik (endringer i kursiv):

 

«Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter også ordinært vedlikehold av tilbygg, jf. (1), (2) og (3). Jf. imidlertid vedtektene punkt 5-1 (6). Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter likevel ikke følgende på tilbygget: takkonstruksjon (slik som takpapp, membran på taket o.l.) og rekkverk på taket til tilbygget.»

 

Bakgrunn:       Det er enkelte av andelseierne som har boder som er oppført av andelseierne på borettslagets fellesarealer. Det er nødvendig å søke om oppsetting av slike boder. For å unngå tvil om ansvarsforholdene foreslår styret at det uttrykkelig fremkommer av vedtektene at andelseier har alt ansvar for bodene. Styret foreslår dette som et nytt punkt 5-1 (7):

 

«Den enkelte andelseier har fullt innvendig og utvendig vedlikeholdsansvar for oppsatte bod. Vedlikeholdsansvar omfatter nødvendig reparasjon og utskifting av samtlige konstruksjoner i boden.»

 

Tidligere punkt 5-1 (7)- 5-1 (10) blir nye punkt 5-1 (8) til 5-1 (11).

 

Vedtak:   Styrets forslag enstemmig vedtatt.

 

 

 

SAK 6:    VALG

 

Følgende styremedlemmer stod på valg:

                 Gerd Johnsen

                 Ingrid Holst Sollie

 

 

6.1            Valg av 2 styremedlemmer

                 Valgt ble:    Morten Wiborg                       for 2 år.

                                   Kathrin H. Lunden                  for 2 år.

 

 

6.2            Valg av 1 varamedlem

                 Valgt ble:    Edgar Schei                           for 1 år.

 

 

Etter generalforsamlingen fikk styret følgende sammensetning:

 

                 Navn:                                            Adresse:

Leder:      Espen Tønnessen                         Eikelundveien 22 D

Medlem:  Sara V. Ma Horverak                    Tonsenveien 5 F

Medlem:  Lars Henrik Hanssen                    Disengrenda 32 B

Medlem:  Morten Wiborg                              Kolderups vei 18 B

Medlem:  Kathrin H. Lunden                         Disengrenda 24 E

 

Vara:        Edgar Schei                                  Disenveien 6 C

Vara:        Kjell Bjørn Vinje                             Disenveien 16 F

 

 

6.3            Valg av valgkomité

 

Navn:       Lars Paulsrud

                 Torgeir Øverby

                 Jonny Hisdal

 

 

 

Marianne L. Elshaug  / s/                                                      Vibeke Wilhelmsen  / s/

Møteleder                                                                                    Valgt av generalforsamlingen